”Betrakta livet genom rosa glasögon. Men bär dem inte!”
Karl Lagerfeld själv bar aldrig färger – han var kejsaren av puristisk stil och utmärkte sig själv som en figur som praktiskt taget alla på gatan omedelbart kände igen utifrån några få kriterier: avklippta fingerhandskar, styv krage, vitpudrad hästsvans och svarta solglasögon. Det är så här Karl Lagerfeld, som dog 2019, kommer att bli ihågkommen för alltid. Förresten bar designern glasögonen på grund av sin närsynthet – och samtidigt som en skyddande sköld mot nyfikna paparazzi. Han hade alltså många skäl till att designa sina egna glasögon. De är till 90 procent elegant svarta, men bland de färgade versionerna finns det faktiskt en modell i rosa! Karl Lagerfeld brydde sig inte om gårdagens skvaller: ”Om jag säger något nu kanske jag inte kommer ihåg det i morgon. I morgon kommer jag att vara en helt annan person.”
Att vara en helt annan person är något som Karl Lagerfeld har fulländat i sitt liv: Arbetsnarkomanen dominerade modevärlden i mer än 50 år – som designer för stora modehus som Balmain, Chloé, Fendi eller Chanel, som fotograf, karikatyrtecknare och förläggare. Och som en outtröttlig kommentator av sin bransch. Med sin skarpa tunga tog han kollegor, kändisar och hela världen i besittning och polariserade som få andra. Det faktum att han ägde omkring 300 000 böcker (och läste de flesta av dem) är tydligt i Karl Lagerfelds kärnfulla uttalanden, som nu säljs som affischer eller väggtatueringar (båda uppfinningarna skulle Karl förresten ha avskytt djupt). Exempel? ”Den som bär träningsbyxor har förlorat kontrollen över sitt liv”, ”Stress? Jag känner inte till det. Jag kan bara strass.” Eller mer filosofiskt: ”Man lär sig bara av sina misstag. Framgång har aldrig hjälpt någon”.
Modedesignerns liv började i stormiga tider. Han föddes år 1933 i Hamburg som son till en mjölkkonservtillverkare. Under andra världskriget var han tvungen att fly till landsbygden tillsammans med sin familj för att undkomma bombningarna. Efter kriget reste den unge Karl Otto Lagerfeld till Paris, där hans far hade ett kontor – han började där gå i skola. Detta var ett avgörande beslut, för år 1954 deltog han i designtävlingen ”International Woolmark Prize”, med en yllekappa som han själv hade designat – han vann tävlingen. Pierre Balmain anställde honom därpå för sitt modehus och en brant karriär påbörjades för den unge Karl.
Lagerfeld gillade aldrig att binda sig, vilket är anledningen till att han alltid engagerade sig i olika designprojekt: efter Balmain designade han för Patou, senare mestadels i parallella kollektioner för Chloé, Fendi, sina egna märken och naturligtvis Chanel, där han på ett briljant sätt förde Coco Chanels något ålderdomliga arv till vår tid. Senare följde även publicitetsrika samarbeten med H&M eller Coca-Cola. ”Tristess är ett brott. Om du är uttråkad betyder det bara att du själv är tråkig” är ett välkänt Lagerfeld-citat, och Karl var verkligen inte tråkig.
Lagerfeld hämtade inspiration till sitt mode, sina accessoarer och glasögon inte bara från böcker, tidskrifter eller museer, utan framför allt från de människor han omgav sig med. Bland hans muser kan modeller såsom Claudia Schiffer, Baptiste Giabiconi eller Toni Garrn, men även musiker som Florence Welch (Florence & The Machine) eller Beth Ditto (Gossip) omnämnas. Lagerfeld har också designat teaterkostymer och scenkläder för bland annat Madonna och Kylie Minogue. Men efter att hans kompanjon Jacques de Bascher dog år 1989 tillhörde kejsar Karls hjärta endast modet – samt katten Choupette, som inte bara har ett eget Twitterkonto utan också inkluderades generöst i Lagerfelds arv.
En glasögonbåge som kejsar Karl själv skulle ha burit när som helst är KL 6024. Denna modell fulländar varje monokroma outfit med sin enkelhet – både för damer och herrar. Modellen KL 991 är också en glasögonbåge som passar till allt: helbågen, som går från mörkgrått till ljusgrått har ett modernt utseende, medan de silverfärgade metallskalmarna förmedlar lätthet, även med glas som har högre styrka.
Även cat-eye i vintagelook som KL 6019 med acetatbåge bör omnämnas liksom statementglasögonen KL 6053 i en superkombination av svart och vitt.
KL 6020 i trendig sköldpaddslook är mer iögonfallande. Med sin överdimensionerade, runda ram ger den en feminin och framför allt modern touch. Och för dem som föredrar en modern färgklick är KL 6023 i turkos eller blått precis rätt.
Om du bestämt dig för en modell ur Karl Lagerfelds glasögonkollektion kommer den ”digitala optikern” hjälpa dig välja glas online. Vi erbjuder glasögon med styrka för alla så att du kan beställa dina Karl Lagerfeld-glasögonbågar förmånligt online till fri frakt. Om du mot förmodan inte skulle gilla produkten kan du returnera den gratis inom 30 dagar. Endast produkter med individuellt tillverkade glas kan inte ersättas. Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst per e-post, telefon eller via Facebook. Självklart är du även välkommen att besöka oss i våra butiker i Hamburg. Vi vill gärna visa dig alla Karl Lagerfeld-bågar vi erbjuder.
Om du vill köpa Karl Lagerfeld-glasögon online är vi rätt kontakt. I vår webbshop för märkesglasögon hittar du ett brett utbud av glasögon från Karl Lagerfeld för både damer och herrar till oslagbara priser. Vi erbjuder även det senaste från andra klassiska glasögonmärken som Marc Jacobs, Ray-Ban eller Gucci. Som specialister på glasögon för modemedvetna kunder erbjuder vi till och med bågar av högsta kvalitet till absoluta lågpriser under mottot SEE AND BE SEEN. Du finner också nedsatta produkter i vår egen glasögonrea. Så vad väntar du på? Besök oss i vår extraordinära glasögonvärld och unna dig ett par stilsäkra glasögon från Karl Lagerfeld!