Att Nike tillverkar mycket mer än bara skor och sportkläder har det amerikanska företaget, vars namn går tillbaka till segergudinnan Nike i den grekiska mytologin, bevisat för länge sedan. Slutligen har varumärket Nike räknats som inbegreppet för en sportig livsstil i flera årtionden.
Med samma höga krav hanterar Nike-designerna även accessoarsegmentet. Nike-glasögon är här inget undantag. Damglasögon och herrglasögon övertygar minst lika mycket som Nike-glasögon för barn. Robusta och högkvalitativa material (titan, plast eller metall) kombineras med filigrant fjädergångsjärn så att framför allt sportare drar fördel av Nikes glasögonmodeller. För fjädergångsjärn garanterar en förbättrad, säker sits vid snabba rörelser.
Nike-grundaren Phil Knight hade nog aldrig kunnat föreställa sig vilken status hans företag skulle inta på världsscenen när han fick IDÉN. Idén om att grunda sitt eget varumärke, som den passionerade men enligt egen utsago ”medelmåttliga distanslöparen” som han var, uppkom på löparbanan i Hayward Field vid University of Oregon och tog sedan form i hörsalarna på Stanford Business School. Hans dåvarande tränare i Oregon, Bill Bowerman, lade grundstenen när han experimenterade med professionella löpskor för sina atleter och nästan över en natt uppnådde enastående resultat. Utifrån detta var steget inte stort för Knight att författa ett studiearbete om skoproduktion i Japan.
Från och med nu handlade allt om sulan och det som hörde till. Nikes ursprung kan härledas till år 1964 med Knights och Bowermanns gemesamma grundande av Blue Ribbon Sports. Här började de två sälja sportskor av märket Onitsuka Tiger (varifrån även Asics uppstod) direkt ur bakluckan till både män och kvinnor.
Först sju år senare skedde en namnförändring i samband med Nike-logon som en grafikstuderande designade för 35 dollar. Den utmärkande ”swooshen” härstammar inte från en hake utan ska påminna om den grekiska gudinnans vingar. Knight, som favoriserade Dimension 6, är dock inte ansvarig för namnet Nike utan det härstammar från den fösta medarbetaren Jeff Johnssons hand, d.v.s. hans dröm.
Nästan som en dröm började också den ojämförbara uppgången av märket och många år senare utvecklade den grafiska formgivaren en av de mest detaljerade logotyperna i modern historia med en diamantguldring i swoosh-form och ett aktiepaket till ett värde av totalt 600 000 USA-dollar.
De första egna skorna bearbetade man med ett våffeljärn så att även sulorna skulle få den rätta profilen – helt enligt ordspråket ”Nöden är uppfinningarnas moder”. Snabbt utvecklades företaget därpå så att Nike i hela sin affärshistoria aldrig haft röda siffror
Sportvaruproducenten utvecklades snabbt till en gigant tills Nike 1989 för första gången stod riktigt på toppen, var företaget befinner sig än idag. Med luvtröjor, Air Max, Air Jordan och byxor, d.v.s. sweatpants – sportutrustning, gatumode och samlarstycken. Amerikanernas räckvidd går så långt att knappt någon på denna jord inte känner till detta kärnmärkes lifestyle-produkter eller Converse som Nike köpte upp år 2003 för över 300 miljoner dollar.
Färggrann design utmärker företaget precis lika mycket som dynamiska mönster och extravaganta färgkombinationer och uppskattas av sportikoner som LeBaron James, Kein Durant, Anthony Davis, Giannis Antetokounmpo, Cristiano Ronaldo, Jérôme Boateng, Zlatan Ibrahimovic, Neymar, Kylian Mbappé eller golfstjärnan Tiger Woods. Även en hel rad dåtida superstjärnor som Michael Jordan, namngivaren till det framgångsrika undermärket Jordan, Kobe Bryant, Dirk Nowitzki, de brasilianska undantagstalangerna Ronaldo (originalet), Ronaldinho och tennislegender såsom Jon McEnroe, Andre Agassi eller Pete Sampras samt superstjärnor ur den påföljande generationen såsom Roger Federer, Rafael Nadal eller Serena Williams bär Nike. Därtill är Nike huvudsponsor till den amerikanska proffsfotbollsligan NFL och det amerikanska nationalteamet i basket.
Den mest framgångsrika sportvarutillverkaren på planeten behöver inte längre bevisa att dessa amerikaner är så mycket mer än bara coola sneakers. Detta kan man konstatera inte minst i samband med Nike-solglasögon och Nike-glasögon. Färgglad design och iögonfallande mönster på Nike-glasögonmodellerna är kännetecknande för Nikes glasögonmode. Ofantligt många olika färgkombinationer erbjuder dig ett stort urval av möjligheter att kombinera dina Nike-glasögon med din outfit.
Även formerna representerar nästan alla glasögonbågar som finns i glasögonvärlden. Sportvarutillverkaren är specialiserad på rektangulära former med färggranna element. Rektangulära Nike-glasögon är särskilt populära eftersom de passar nästan varje ansiktsform. Kombinerat med kraftiga färger skapas spännande kontraster mellan traditionell stil och lekfull design. Du kan skapa kontraster med ett par läsglasögon från Nike om glasögonbågarna har ett färgförlopp, som till exempel Nike 7090. Här går en mörkgrå färgton över till en röd färgton.
En färgstark modell ur Nike-kollektionen är Nike-glasögon 5509. Bågarna på denna Nike-unisexmodell presenteras med hårda kontraster och är mycket iögonfallande. Färgvägar som ”Cyber Green” och ”Volt” ser till att dessa glasögonbågar inte förblir osedda för någon. Oavsett om Nike-glasögon för dam, Nike-glasögon för herr eller Nike-glasögon för barn – med ett par glasögon från Nike får din look definitivt en sportig touch.
Om du klär dig sportigt borde nästan varje modell passa din outfit. I vårt Nike-sortiment finns hundratals modeller som passar till en sportig stil. I färgväg finns även nästan allt som ett glasögonspektrum kan erbjuda. Om du gärna dyker djupt ner i färghinken kan flerfärgade Nike-glasögon vara något för dig. Ett färggrant exempel för detta är Nike-glasögon med metallbågar. Med vårt filter på vänstra sidan kan du sortera hela Nike-paletten helt enligt dina preferenser och se efter vilka färger vi kan erbjuda dig. Från klassiska färgvarianter som svart till klassisk havanabrun finns allt med.
Har du bestämt dig för en färgväg men är osäker på om din favorit passar ditt ansikte kan du genom att prova modellen online få ett intryck av hur den valda modellen kunde passa dig. Du kan snabbt och lätt prova diverse Nike-glasögonmodeller online genom att använda din webbkamera eller genom att ladda upp ett porträttfoto.
Angående form har du i Nike-glasögonöversikten även möjlighet att filtrera och ange dina önskemål. Prövade designs som rektangulära Nike-glasögon eller runda Nike-glasögon har vi vanligtvis alltid på lager. När du fått dina glasögon och skon (eller i detta bågarna) klämmer finner du med säkerhet värdefulla tips i vår blogg kring teman som ”Passar jag i rektangulära Nike-glasögon?”, ”Ser fyrkantiga Nike-glasögon konstiga ut på mig?” eller ”Vilket UV-skydd skyddar mina ögon allra bäst?”. ”Även vår ”Master of Glasses” har en mängd tips kring olika punkter som ”Hur reparerar man Nike-bågar eller ”Hur justerar man Nike-bågar” i repertoaren.
Har du efter att du letat igenom vårt omfattande urval bestämt dig för vilken form och färg dina Nike-glasögon ska ha, kan du beställa glasögonen förmånligt online. Om de mot förmodan inte skulle passa dig, kan du inom 30 dagar returnera glasögonen kostnadsfritt. Endast individuellt producerade glas med styrka kan inte returneras, förutom om de skulle ha ett tekniskt fel. Har du ytterligare frågor eller funderingar angående modellerna eller din beställning kan du vända dig till vår kundsupport. Vi hjälper dig gärna vidare. Även i den analoga världen kan du ta en titt i vårt sortiment. Kom då ner till våra butiker i Hamburg. Där väntar våra glasögonspecialister på att få ge dig en inblick i Edel-Optics underbara glasögonvärld.
Om du vill köpa dina Nike-glasögon förmånligt online är vi rätt butik för dig. I vår märkesglasögonshop hittar du många Nike-glasögon för damer, Nike-glasögon för herrar och Nike-glasögon för barn som alla levereras tillsammans med glasögonputsduk och ett etui som ingår i priset. Använda produkter eller fakebågar som kallas ”Mike” eller ”Nikey” finns inte hos oss! Våra produkter är alltid nya och originalförpackade.
Som glasögonoptiker för en modebegeistrad kundkrets erbjuder vi enligt vår slogan ”SEE AND BE SEEN” till och med toppmärken som Ray-Ban eller Emporio Armani till absoluta toppriser. Även nedsatt glasögon och produkter ur den egna glasögonrean finns tillgängliga hos oss till otroligt låga priser. Alltså vad väntar du på? Besök oss i Edel-Optics ovanliga glasögonvärld. ”Just Do It” och unna dig ett par Nike-glasögon eller Nike-solglasögon som äkta livsstilsaccessoar.