Som rebell i modevärlden väckte Alexander McQueen regelbundet uppståndelse med sina okonventionella och spektakulära modevisningar. Hans modeller syntes ibland till och med dränkta i blod på catwalken.
Det var dock en lång väg för McQueen till att presentera sitt mode på världens catwalks. De första stegen tog den unge modefanatikern mycket tidigt. Redan som tonåring skräddarsydde han kläder åt sina systrar. Eftersom han gillade det så mycket och det var så enkelt bestämde han sig för att göra sin hobby till ett yrke. Vid 16-års ålder började Alexander en lärlingsutbildning som skräddare hos ett välkänt herrklädesföretag i hemstaden London.
Efter McQueens praktiska erfarenheter följde studier vid det berömda Central Saint Martins College of Art and Design, som han avslutade med en magisterexamen år 1992. Eftersom det upprepade gånger blev uppenbart att han var en exceptionell talang tog det inte lång tid innan han upptäcktes. Och detta av ingen mindre än Vogue-stylisten Isabella Blow. Hon köpte hela hans examenskollektion och var från och med då hans musa och mentor, och följde honom permanent på vägen. Med Isabella Blows stöd kunde Lee Alexander McQueen (som han egentligen hette) starta sitt eget varumärke, endast ett år efter sin examen. Han följde sin mentors rekommendation att släppa sitt första förnamn och registrerade varumärket Alexander McQueen. Detta lade grunden för hans karriär.
Chefsdesignern Alexander McQueens mycket personliga stil väckte inte bara positiv uppmärksamhet på universitetet utan han uppnådde snabbt internationell berömmelse. Särskilt hans futuristiskt-evolutionära mönster med mörka och morbida element väckte uppmärksamhet. Dödskallen, som kallas Alexander McQueen Skull, blev hans varumärke. Förutom att chockera designade han även klassiskt och till och med gammaldags mode som han på ett smart sätt kombinerade med modern design. Hans verk formades också av självbiografiska influenser som har sina rötter i Londons East End. Hans familjs skotska ursprung spelade även en roll. McQueens fascination för vilda djur är en annan faktor som lever i hans kreationer.
McQueen visste precis hur han skulle använda provokation på ett målinriktat sätt. Han presenterade sitt excentriska dammode, som helt klart kan klassificeras som haute couture, på modevisningar som alltid bar hans skandalösa signatur. Under dessa bar hans modeller ofta groteska kläder – ibland till och med täckta av blod. I slutet av en show visade Alexander även sin nakna bakdel för de närvarande journalisterna för att göra provokationen perfekt!
Med denna fräcka, rebelliska attityd polariserade McQueen ofta. Det var ett och annat modehus i hans karriär som ville anställa honom just på grund av denna unga, vilda design. Tyvärr tog han inte vara på sin chans på det traditionella franska företaget Givenchy, där McQueen var ansvarig för haute couture-linjen. Han ville inte skapa en röd tråd i sina kreationer. Förutom inom den kreativa biten fanns det diskrepanser även mellan ledningen och McQueen, som var missnöjd med Givenchys företagsfilosofi. Den kommersiella attityden begränsade honom konstnärligt, påstod modedesignern.
På grund av dessa oenigheter försämrades relationen till Bernard Arnault, chefen för LVMH -gruppen, allt mer. Det blev ännu kyligare mellan de två parterna efter försäljningen av varumärket Alexander McQueen, som inte gick över till LVMH utan i stället övertogs av det franska lyxvaruföretaget Kering. Kering köpte 51% av Alexander McQueen i början av 2000-talet, och McQueen förlorade sin position hos Givenchy. Hos Kering var han verksam som kreativ chef endast för sitt eget varumärke.
Med en av de största modegrupperna bakom sig expanderade Alexander McQueen till världens viktigaste modestäder, inklusive Milano och New York. Produktportföljen utökades också från att ha bestått av dam- och herrkläder med en ungdomlig linje: McQ. Till skillnad från huvudkollektionerna är denna klädlinje prissatt i mellansegmentet. Året därpå utökade McQueen sina partnerskap till samarbeten med både Samsonite och Puma.
Stjärndesignern fick under sin livstid flera utmärkelser för sitt arbete: British Designer of the Year, International Designer of the Year, Commander of the British Empire (utdelad av Queen Elisabeth II) eller Fashion Director's Award för sitt samarbete med Puma och för McQ.
Uppbyggnaden av McQueens varumärke och den ständiga pressen att prestera utmattade affärsmannen dessvärre fatalt. I februari 2010 avslutades inte bara hans karriär, utan även hans liv. Han hade lidigt av depression under en längre tid när han år 2010 kort tid efter sin mors död valde att ta sitt liv. Under McQueens begravning bar sångerska Kylie Miogue och supermodellen Naomi Campbell halsdukar med Alexander McQueen-dödskallen för att hedra den framlidne designern. Denna symbol var ett återvändande element i den excentriske designerns stil, som lämnade denna värld endast 40 år gammal.
Självklart bär Alexander McQueen-glasögonen och Alexander McQueen-solglasögonen också den ikoniska dödskallen. Ett exempel på en modell som återspeglar den dystra atmosfären i Alexander McQueen-stil särskilt väl är AM01540 i svart. Denna glasögonmodell kan man lätt bli dödligt kär i. Denna modell erbjuds även i havanna med dödskalle i 3D och metallbågar i guld.
En annan vacker glasögonmodell från Alexander McQueen är AM0161O. Detta exemplar har endast en liten dödsskalle men å andra sidan syns McQueen-logon här mycket tydligt.
Bland Alexander McQueen- glasögonen kan du hitta ännu fler specialiteter. AM02090 passar mycket bra till McQueen-modets dystra look. Glasen har en stor spindel som bär bort dödsskallen. Rätt rysligt egentligt för en accessoar som ska pryda ögonen... Då kvarstår endast frågan:
Alexander McQueen-glasögon är definitivt inte något för alla, men du behöver inte känna dig dragen till den mörka sidan för att identifiera dig med glasögonkollektionen, men en liten tendens till det groteska kommer möjligtvis behövas för att du ska kunna njuta av den morbida modedesignen. Den excentriske designern lekte trots allt ofta medvetet med de nuvarande idealen för att störa modebranschen, som enligt hans åsikt var beroende av ideal. Om du känner det borde du gilla Alexander McQueen-glasögon för dam eller för herr.
Det viktigaste är dock inte budskapet som du (bokstavligen) bär ut i världen med McQueen-glasögon, utan att du helt enkelt känner dig bekväm med dem och att de passar ditt ansikte. Om du inte säkert vet om dina favoritglasögon från Alexander McQueen passar dig kan du prova glasögonen direkt online. Självklart har du även möjlighet att beställa hem modellen utan styrka och prova hemma.
Om du bestämt dig för en modell från Alexander McQueen kommer den ”digitala optikern” hjälpa dig välja glas online. Vi erbjuder glasögon med styrka för alla så att du kan beställa dina glasögon förmånligt online till fri frakt. Om du mot förmodan inte skulle gilla produkten kan du returnera den gratis inom 30 dagar. Endast produkter med individuellt tillverkade glas kan inte ersättas. Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst per e-post, telefon eller via Facebook. Självklart är du även välkommen att besöka oss i våra butiker i Hamburg. Vi vill gärna visa dig alla McQueen-glasögonbågar som finns tillgängliga samt senaste nyheter inom glasögonvärlden.
Om du vill köpa Alexander McQueen-glasögon online är vi rätt kontakt. I vår webbshop för märkesglasögon hittar du ett brett utbud av märkesglasögon för både damer och herrar till oslagbara priser. Vi erbjuder även det senaste från andra klassiska glasögonmärken som Gucci, Ray-Ban eller Saint Laurent. Som specialister på glasögon för modemedvetna kunder erbjuder vi till och med bågar av högsta kvalitet till absoluta lågpriser under mottot SEE AND BE SEEN. Du finner också nedsatta produkter i vår egen glasögonrea. Så vad väntar du på? Besök oss i vår extraordinära glasögonvärld och unna dig ett par glasögon från Alexander McQueen!