För Kenzō Takada var det ingen lätt väg. När han föddes i Japan år 1939 var hans framtida väg egentligen redan förutbestämd. Som liten pojke bläddrade han i sin systers modetidningar och gillade vad han såg i dem. Det var därför en logisk följd att han vid 19 års ålder bestämde sig för att studera modedesign vid Bunka Fashion College i Tokyo, där han som första manliga student lade den viktigaste byggstenen för sin karriär.
Några år senare tog han ytterligare ett stort steg och valde Paris som sin nya hemstad 1964 – förmodligen den bästa platsen i världen när det gäller mode. Efter en inledande kamp på grund av ekonomiska svårigheter lyckades modetigern slutligen sex år senare öppna sin egen boutique tack vare sin envisa ambition. Hans första modevisning blev en sensationell succé. Takada grundade varumärket KENZO, hamnade på omslaget till modetidningen ELLE och nådde därmed modeolympiaden.
Som en av de få icke-franska formgivarna (och den första japanska formgivaren någonsin) i Paris gjorde Takadas goda känsla för färg och mönster att han fick ett genombrott långt före Yōji Yamamoto, Issey Miyake och Rei Kawakubo – den första kollektionen KENZO Women fanns nu på marknaden. Detta följdes av kollektionerna KENZO Men's, KENZO Perfume och KENZO Homewear. Hans stil slog ned som en bomb under det brokiga åttiotalet och etablerade sig som klassiker under det något mer nedtonade nittiotalet. Under slutet av 1900-talet blev varumärket KENZO ett känt namn över hela världen och Takada en legend.
Eftersom Kenzo Takada ansågs vara en trendsättare och innovativ mode- och parfymtillverkare var han starkt involverad i många kreativa projekt, samarbetade med unga konstnärer och inspirerades av den färgstarka mode- och konstvärlden. 1993 såldes det framgångsrika företaget till lyxvarugruppen LVMH och i slutet av 1990-talet tog Takada avsked från modebranschen. Tio år senare anställdes stjärndesignern Antonio Marras som kreativdirektör för damlinjen, som i egenskap av självlärd designer redan hade presenterat kollektioner under sitt eget namn ända sedan 1988. Under hans ledning blev det dock tystare kring KENZO fram till 2011. Sedan designerna Humberto Leon och Carol Lim från varumärket Opening Ceremony ersatte honom 2011, har modeföretaget upplevt en boom genom ung och fräsch design. Sedan dess har den lyckade blandningen av enkla modeller, inspirerade av Japans traditioner, och intensiva tryck med iögonfallande blommönster gjort KENZO:s design så unik. Särskilt eftertraktade är de vardagliga basplaggen som tröjor och T-shirts med det berömda, färgglada tigerhuvudet som ett stort tryck på framsidan. Men skor och accessoarer som väskor och kepsar pryds också ofta med KENZO-tigern och KENZO-ögat, vilket gör de små accessoarerna till riktiga blickfångare. Allt inspirerat av och troget den legendariska designern Kenzō Takada.
Helt i enlighet med designern och grundaren är även glasögonen från KENZO ofta färggranna och intensiva. KENZO-damglasögon liksom KENZO Rouge är mycket iögonfallande och återspeglar Kenzo Takadas mod. KENZOs cat-eye-glasögon räknas även till Kenzo Takadas glasögonkollektion. Förutom klassiska varianter som svarta med tjock ram eller tunna metallbågar är även transparenta KENZO-glasögon ett alternativ som syns. Moderna Kenzo-glasögon i havannafärg hör även till de mer påfallande modellerna. Denna unisexstil passar både män och kvinnor.
Om du redan har en idé om vilka egenskaper dina KENZO-glasögon bör ha kan du ange dina preferenser i filtret. Därpå visas dina önskemål direkt i form av olika glasögonförslag. Om du däremot fortfarande är osäker på vilken typ av modell som passar dig kan du här få en bild av vilka glasögon du kunde passa i. Du kan självklart även ladda upp ett porträttfoto på dig själv eller prova olika glasögonen virtuellt.
Angående form har du i vårt KENZO-glasögonsortiment otaliga möjligheter. Populära modeller som rektangulära eller runda glasögon har vi alltid på lager.
För att hitta rätt modell från KENZO kan du direkt prova olika modeller online. Om skon eller i detta fall bågen klämmer kan du säkert hitta värdefulla tips och råd i vår blogg. Även vår ”Master of Glasses” har nyttiga tips kring ämnen som att laga glasögon eller justera glasögon i portföljen.
Har du bestämt dig kan vår digitala optiker hjälpa dig hitta rätt glas till dina nya KENZO-glasögon. Vi erbjuder glasögon med styrka för varje person och du kan beställa dina KENZO-glasögon förmånligt online. Skulle produkten mot förmodan inte falla dig i smaken kan du returnera den gratis inom 30 dagar. Endast slipade glasögon med styrka kan inte returneras. Vänd dig vid frågor gärna till vår kundtjänst över lokalt nummer eller per e-post. Självklart är du även mer än välkommen att besöka oss i våra butiker i Hamburg.
Eftersom Kenzo hör till våra högkvalitativa designermärken får du dina glasögon eller solglasögon från KENZO garanterat redan imorgon om du beställer idag innan klockan 18. Dessutom får du förutom den kostnadsfria expressförsändelsen även ett eyeshaker-rengöringsset så att dina glasögon alltid hålls rena.
Om du vill köpa glasögon från KENZO online har du kommit helt rätt. I vår webbshop för märkesglasögon hittar du många olika modeller till mycket låga priser. Som glasögonspecialist för en modebegeistrad kundkrets erbjuder vi enligt vårt motto ”SEE AND BE SEEN”.