Förändring är livets lag. De som bara fokuserar på det förflutna och nutiden kommer att missa framtiden,
förkunnade den före detta presidenten och Ray-Ban-entusiasten John F. Kennedy. Varumärket Ray-Ban verkar ha haft ett liknande tillvägagångssätt, för även om resan till att bli världens mest populära glasögontillverkare inte alltid var lätt hade varumärket alltid en vision för framtiden, och såg tillbaka på det förflutna endast när det gällde att designa ikoniska Ray-Ban-solglasögon och Ray-Ban-solglasögon.
Ray-Bans framgångssaga har en direkt koppling till flygets uppgång på 1920-talet. ”Högre, snabbare, längre”, var på den tiden inga tomma ord utan under branschens snabba utveckling var det snarare en regel än ett undantag. Med de nya flygplanstyperna, de allt högre flyghöjderna, de högre hastigheterna och distanserna tillkom helt nya utmaningar för piloterna inom den militära och civila flygindustrin. Efter att ett flertal krigspiloter i amerikanska US Air Force klagade över huvudvärk och illamående, som en direkt följd av den stora ljusbelastningen, behövdes snabbt en lösning på problemet.
Sagt och gjort, år 1929 kom general John A. MacCready till företaget, då ett dotterbolag till Bausch & Lomb, med uppdraget att skapa en ny glasögontyp – specifikt tillverkad för flygplansindustrin. Dessa solglasögon skulle vara perfekt anpassade till piloternas behov och till de nya utmaningar de ställdes inför under sina flygningar. De skulle garantera perfekt sikt utan att för den delen göra avkall på skyddet mot den starka ljusinstrålningen på de höga flyghöjderna. Experterna satte direkt tänderna i uppgiften och som resultat skapade de solglasögonen ANTI Glare av förgylld metall med gröna glas som tillverkats av mineralglas och som filtrerade både infrarött ljus och UV-strålar. För allmänheten presenterades senare år 1936 de första glasögonbågarna av plast i pilotdesign.
Den första modellen som skapades för piloter patenterades året därpå och lanserades därefter officiellt på marknaden som Ray-Ban Aviators. Denna modell blev en enorm hit direkt från början och slog igenom med storm på marknaden, både i fråga om mode och även rent kommersiellt. Inte minst eftersom personligheter som general Douglas MacArthur fotograferades i denna solglasögonmodell när de amerikanska trupperna landade i Filippinerna under andra världskriget.
Femtiotalet var på många sätt en tid som präglades av utveckling och starka förändringar, och självklart präglades även Ray-Ban av innovationer. Under denna tid utvecklades N-15-glaset samt den senare uppgraderingen G-15 som tack vare den grågröna förglasningen endast släpper in 15 % solljus utan att försämra sikten.
Utöver denna första kultmodell lanserade företaget även två andra viktiga glasögonbågar med den världsberömda Ray-Ban-logotypen och betonade deras tekniska aspekter och stil. Modellen Ray-Ban Shooter (RB3138) erbjuds med två olika glastyper: G-15 Green och Kalichrome (ljusgula glas som bärs i dimmigt väder och som passar sportälskare som tillbringar mycket tid utomhus och i naturen). Ray-Ban Outdoorsman (RB3030) går till och med ett steg längre. Modellen kallades ursprungligen ”Skeet Glass” och designades för jägare, fiskare och skyttar.
Medan Ray-Ban tar fram nya unika glasögonbågar varje år gör du inget fel i att ta till de tidlösa klassikerna. Liksom de modeller vi redan nämnt är följande Ray-Ban-modeller de mest ikoniska och de mest omtyckta:
Om du vill vara säker på att du har ett par originalsolglasögon från Ray-Ban borde du köpa från en certifierad återförsäljare såsom Edel-Optics. När du mottagit produkten granska den och se efter om logon är korrekt stavad och att det inte går att skrapa bort den lätt. Dessutom ska dina Ray-Ban levereras i ett fodral från Ray-Ban och en putsduk från Ray-Ban. Kontrollera även att den rätta serienumret finns ingraverat i vänstra skalmen.
Originalsolglasögon från Bausch & Lomb bär förkortningen BL i varje glas, medan nyare modeller från Ray-Ban, som tillverkats av Luxottica, bär initialerna RB i det vänstra glaset. I vilket fall finns hela namnet Ray-Ban ingraverat i det övre hörnet av det högra glaset i varje glasögonmodell.
Högkvalitativa glas och bågar samt hög bärkomfort är det som gör Ray-Bans solglasögon till en beprövad och testad favorit runt om i världen. Men vad är skillnaden mellan Ray-Ban och Ray-Ban P? P:et i det högra glaset bredvid Ray-Ban-logotypen står för polarisation, vilket innebär att glasen har ett särskilt bländskydd. Detta är särskilt användbart vid körning på våta vägar eller under en resa till ett vinterparadis. Detta eftersom det starka reflekterade ljuset snabbt kan trötta ut ögonen eller till och med orsaka permanenta skador. Så se till att välja polariserade solglasögon om du planerar att tillbringa långa timmar utomhus! Håll utkik efter P-symbolen längst ner till höger på produktbilden eller välj detta alternativ i filtret till vänster.
Om du vill köpa Ray-Ban-solglasögon online till ett lågt pris har du kommit till rätt ställe. I vår webbshop erbjuder vi de senaste Ray-Ban-solglasögonmodellerna för män, kvinnor och barn inklusive originalfodral från Ray-Ban och putsduk samt GRATIS frakt och retur inom 30 dagar. Endast slipade produkter med styrka kan inte returneras. Du får även orignalglas från Ray-Ban i din styrka. Andra individuella funktioner kan även beställas till såsom anti-reflex-behandling eller polarisationsfilter. Så vad väntar du på? Välj en av dina favoriter ur Ray-Bans solglasögonsortiment och följ Edel-Optics motto: SEE AND BE SEEN!