1917 gav sig fotografen och inhavaren av Optik Berry Giuseppe Ratti in i ett projekt som ledde italienaren till internationellt kändisskap. Startpunkten utgjordes av en liten bakgård i Turin. Där tog Rattis idéer om produktion av skyddsglasögon form. Den nya modellen förenade omgående komforten och säkerhetsförordningarna hos flygar- och sportpilotglasögon med dåtidens standard.
Kvalitet och innovation gick hand i hand, vilket ledde till att företaget framför allt i pilotkretsar snabbt gjorde sig ett namn och blev mer och mer omtyckta hos U.S. Air Force och andra luftvärn runtom i världen. Detta var något som även flyg-, rally- och motorcykel-stjärnor från denna tid snappade upp.
Det dröjde dock till 1938 innan företaget, som hade som mål att producera revolutionära solglasögon med perfekt passform, slutligen vaknade ur sin törnrosasömn. I samma andetag dök även namnet PERSOL upp i historieböckerna. Namnet, som kommer från italienskans ”per il sole” vilket betyder ”för solen”, skulle framhäva modellens enastående skydd.
Införandet av en slagfärdig logo var nästa logiska steg. Silverpilen, som i sin design påminner om antika svärd, blev till sist korad till märkets tidlösa ikon. Loggan blev sinnebilden för det Turinbaserade företagets framgångssaga, och även föremål för otaliga kopieringsförsök.
Det slutgiltiga segertåget började 1961, när den italienska skådespelaren Marcelo Mastroianni bar Persol 649 i filmklassikern ”Skilsmässa på italienska”. Modellen konstruerades från början för spårvagnsförare och är än idag ett registrerat trade mark. Men Persol nöjde sig inte med denna framgång utan vidgade sin repertoar av speciella skyddsglasögon för att öka svetsarbetares säkerhet.
Viljan att kombinera traditionellt handarbete med framstående teknologi kännetecknar företaget än idag. Företagets dedikerade forskning och noggrannheten med detaljer katapulterade glasögonproducenten till optiker-industrins första led.
Ytterligare ett genidrag lyckades de ansvariga sätta i verket genom att bättra på det redan utomordentliga ryktet på marknaden genom samarbete med Greta Garbo och Steve McQueen. McQueen fick för sitt engagemang till och med en egen Special Edition av modell Folding PO0714.
För att företaget inte ska förlora sin stjärnglans, testas de enskilda modellerna och de innovativa materialen under de mest extrema förutsättningarna (norra Norges snölandskap, Dakar-rallyt eller på Himalayas toppar). Samtidigt utför firman studier och optiska test med namnkunniga personer som Reinhold Messner för att kunna garantera och förbättra kvaliteten.
Under tidigt 90-tal fick märket ytterligare en skjuts framåt. År 1990 lanserade företaget PERSOL Sport som var ett resultat av mänger av råd, information och tips från proffsatleter angående hur man skyddar atleternas ögon optimalt. Berömda personer såsom racingföraren Jean Alesi (PERSOL Testimonial 1996-97) attraherades direkt av modellens komfort, design och teknik.
Därefter kom det slag i slag. Med den eleganta Modell 830 uppvisade firman inom kort sin feminina sida. Försäljningssiffrorna av den omåttligt populära kreationen sköt i höjden, inte minst tack vare den berömda italienska filmstjärnan Ornella Muti, som fick damglasögonen från Persol specialproducerade till sig. Framgången ledde till att designers under åren 1993/94 lanserade ytterligare en modell. Persol 853 var dock inte designad för Muti denna gång, utan för supermodellen Carol Alt.
Två år tidigare öppnade den första Persol-butiken sina portar på den legendariska och exklusiva Rodeo Drive. Detta var ytterligare ett tecken på att solglasögonproducentens framgång ännu inte nått sin kulmen på långa vägar. 1994 hade fanns producenten i över 40 länder, totalt hade de 12000 butiker varav 3500 bara i Italien.
I april följande år köpte Luxottica Group, den världsomspännande marknadsledaren inom branschen, det italienska företaget och gav produkterna än mer vikt och renommé på den internationella marknaden. Utan tvivel gjorde dealen Persol Eyewear till ett av industrins viktigaste glasögonmärken. Ändå respekterade moderkoncernen företagets tradition och kvaliteten som kom ur denna. Därför produceras de ikoniska modellerna än idag i den historiska fabriken i Lauriano vid Turin med samma noggrannhet och känsla för detaljer.
Den raketlika uppgången förklaras inte minst genom det samvetsgranna urvalet av samarbetspartners. Efter McQueen, Garbo, Muti och Alt har företaget genom åren samarbetat med skådespelaren Maria Grazia Cucinotta samt de före detta italienska fotbollsproffsen Alessandro Del Piero och Filippo Inzaghi. Idag lämnar musiker som Eric Clapton, skådespelare som Ryan Gosling, Zac Efron och Scott Eastwood såväl som regissören Wim Wenders och exfotbollsstjärnan Xabi Alonso inte huset utan Persol på näsan. Även i framtiden kommer kändisar ur showbusiness, sportvärlden och företagsvärlden välja märket för dess stil och karaktär och presentera Persol med elegans och originalitet.
Under den nästan hundraåriga filmhistorien har många kultmodellen från produktionen tagit form. Klassikerna – särskilt Persol Icons – imponerar med sin minimalism och enkla design i kombination med excellens och elegans.
Över alla höjer sig modellen Persol PO0649 som Mount Fuji. Den ikoniska glasögonmodellen är företagets trade mark. Modellen designades 1957 ursprungligen för spårvagnsförare men släppte snabbt sin funktionella karaktär.
Persol PO9649S är inga amerikanska postfack, utan Persols chansning att med den berömda modellen 649 som förgrund utarbeta en nyupplaga och därmed skriva ett nytt kapitel i modellens historia. Designerna höll fast vid den karaktäristiska formen. Den tunnare profilen hos modellerna (dvs. solglasögon och för första gången även korrektionsglasögon) gjorde dem dock både lättare och smalare. Nytolkningarna fick även en modern flair genom de nya formerna och kontrastmaterialen.
Modellen PO0714 kan stoltsera med att de var de absolut första hopvikbara glasögonen på marknaden. Vid produktionen av glasögonramen behövs tio produktionsfaser. Steve McQueen hjälpte till att ge modellerna internationellt erkännande, inte bara genom att prydas av glasögonen i Hollywoodklassikerna ”Äventyraren Thomas Crowne” och ”The Getaway”, utan även privat har glasögonen en plats på hans näsa.
PERSOL ärade skådespelaren med en egen Special Edition av sin älsklingsmodell som skiljde sig i detaljerna från originalet. Den lättare och smalare designen hos PO714S erbjuds även för de kultstämplade hopfällbara glasögonen PO714 som sedan nyupplagan även finns som korrektionsglasögon. En särskilt omtyckt båge bland de hopfällbara glasögonen (Folding) är även glasögonramen PO0714 21/31 från kollektionen Suprema.
Originalet **Havanna** är inget cigarrettmärke, utan istället en glasögonram som kombinerar ikoniska texturer och varma färgtoner. Designerna hittade inspiration i jordelementen. Upplagan av denna acetat-modell rimmar väl med märkets tradition och dess anspråk att producera tidlös elegans. Kollektionen kompletteras med den nya ”**Madreterra Acetat**” (italienska för ”**moder jord**”), vilken nu ser dagens ljus efter att ha gömt sig i Persols arkiv.
Den italienska glasögonproducenten har även lisence to kill. Medan Pierce Brosnan dolde sina ögon bakom PERSOL i ”GoldenEye“ och ”Die Another Day“, bar Daniel Craig i ”Casino Royale“ två av Persols bågar som James Bond. Det var Persol 2244 som 007 under filmens gång bytte ut mot Persol Style 2720.
Även Arnold Schwarzenegger bar PERSOL. I sin paradroll i Terminator 2 prydde modellen Meflecto Ratti (PO58230) hans näsa under nästan hela filmen.
PERSOL levererar även unisex-modeller. Den mest omtyckta modellen är modell Persol PO0649 som finns i många olika skepnader.
Solglasögonmodellen Gangster och The Detective (PO3073V95) representerar 50-talets stil fenomenalt.
En särskild status i företagets historia har modellen Persol PO69218 Ratti fått. Solglasögonen med de massiva skalmarna och den stabila ramen syntes på marknaden för första gången 1987 och blev snabbt omtyckta av Jackie Collins och Don Johnson.
P03051S/V eller modellen Clubmaster kan väl bäras på dansgolvet i passande ljus, men halvbågarna gör sig ändå bäst i sitt naturliga habitat.
Resande ska som bekant inte hållas fast, men vad gäller modellen Wayfarer med sin moderna och formsköna ram måste alla fans av italienskt glasögonmode få göra undantag. De metalliska smyckeselementen på skalmarna bryter stilistiskt med färgkonceptet och ger dem en alldeles speciell look.
Denna båge (fattning) har tagits fram speciellt för män när det gäller desingen. Med tydliga former möter „Newschool Cool“ på den traditiolla kvalitén. Vid en fattning med helrand är glasen komplett infattade. Om är en övertygd glasögon-bärare är en sådan typ av glasögon inte första valet utan mycket speciellt. Panto-bågen (Persol PO3092SM) kännetecknas av runda glas som blir lita slätare längst upp.
Med klara och tydliga former och stabilt material när det gäller utarbetningen: dessa glasögon för herrar står för en stilig design och självmedvetante. Med ett par helrandiga glasögon tydliggör du att är angeläget om den högsta kvalitén. Rekangel-modeller (Persol PO2747S) är speciellt lämpliga om man har ett runt eller ovalt ansikte.
Persol PO3152S: Bågens (fattningens) design ägnar sig speciellt för män. Kompromisslösa linjer understryker det maskulina. Att bära glasögon är inne. I linje med denna trend är helrandiga glasögon-modeller top of mind just nu då man får mycket för sina glasögon.
Dessa Solglasögon Persol PO3129S är lämpliga för både kvinnor och män och gör att du ser garanterat snyggt ut. Med ett par helrandiga glasögon tydliggör du att är angeläget om den högsta kvalitén. Panto-bågen kännetecknas av runda glas som blir lita slätare längst upp.
Persol PO3136S är en Fashion-Statement – och detta även när solen ej skiner då dessa solglasögon bidrar till att natten känns som dagen. Denna unisex modell av Persol gör ingen skillnad mellan kvinnor och män. Vid en fattning med helrand är glasen komplett infattade. Om är en övertygd glasögon-bärare är en sådan typ av glasögon inte första valet utan mycket speciellt.
Med dessa solglasögon Persol PO3108S kan du utöka din egna look med hjälp av en accessoar i extraklassen. Ett par såna glasögon är inte bara robusta utan av ytterst bra kvalité vilket syns och återspeglas i materialet och den anpassade designen. Panto-optiken av denna fattningen är en äkta klassiker.
Glasögon från PERSOL är genom kvalitetsmedvetenheten, forskningen och det traditionsfyllda anspråket på perfektion såväl som de unika tekniska detaljerna rätt och slätt konstverk. Här pratar vi inte om konst i dess egentliga mening, åtminstone inte i form av målningar av Monet, Degas eller Renoir. Ändå gör de noggrant utvalda materialen som kristallglasen och acetatet, metallen för ramen och den legendariska pilen såväl som teknologin som döljer sig under ytan varenda en av italienarens handtillverkade modeller enastående.
Många av tillverkningsprocessens steg görs för hand, vilket ligger bakom den enastående kombinationen av teknologiska lösningar och blomstrande hantverkstradition som alstrar glasögon av magisk kvalitet. I snitt tar det dubbelt så lång tid att producera ett par PERSOL-glasögon jämfört med andra acetat-bågar. Anledningen till detta är inte att arbetarna rullar tummarna, utan det beror enligt firman på att den ikoniska pilen och Meflecto-systemet bara får hanteras av yrkeskunnig personal. Maskiner är uteslutna ur denna del i produktionsledet.
För plastbågarna används naturmaterial. Acetatet kommer från bomull. Bomullen blir förminskad och behandlad tills dess att det utgör en enhetlig massa som kan formas. Den organiska slutprodukten baseras därmed också på bomull vilken är allergifri, bekväm att bära och hudvänlig.
Användningen av naturliga material gör att det uppkommer färgvariationer i kreationerna, som i denna form bara kan återfinnas i produkter av den italienska glasögonproducenten.
Noggrannheten i produktionsprocesen är definitivt ett av märkets kännetecken. Anspråket på perfektion visar sig i urvalet av material, komplexiteten och produktionsprocessens precision. Därutöver försäkrar Luxotticas kontrollsystem att bara glasögon av högsta kvalitet når kunden.
Meflecto-tekniken anspelar inte på djävulens övertalningsteknik i Goethes mästerverk ”Faust”, utan här handlar det om en av de starkast skimrande juvelerna i italienarens välfyllda smyckesskrin. Redan på 30-talet skapade det norditalienska företaget de första flexibla glasögonskalmarna vilka gav ramen en fantastisk flexibilitet och största möjliga bärkomfort. Denna flexibilitet uppnådde glasögonproducenten genom enastående konstruktion av nylon-metall-cylindrar med en stålkärna. Sammanlagt kräver detta tio extra arbetssteg i jämförelse med andra bågar på marknaden. Det är en investering som lönar sig: teknologin tillåter bågarna att ge optimal anpassning till varje ansiktsform. Samtidigt infördes PERSOL Victor Flex – vilket är en speciell tillämpning av Meflecto-konceptet. Med hjälp av toppmodern teknologi skapade designerna en behaglig glasögonram som är utrustad med tredelad flexibel näsbrygga. Denna konstruktion återfinns än idag i PERSOL modell 649 och säkerställer att ramen anpassar sig perfekt till ansiktet i kurvaturen och dessutom sitter närmare på näsan än alla andra solglasögon. I de nyare modellerna integrerades även en metallklammer i skalmarna, vilken möjliggör perfekt anpassning av längd och böjning.
Kristallglasen hör till de framstående produkterna hos glasögonföretaget. De står för produkter med kvalitet, prestation och UV-skydd som bara Crème de la Crème av producenterna kan skryta med. De första glasögonglasen från PERSOL lanserades på 1920-talet och var de första av en lång rad glas som uppfyllde piloternas och bergsbestigarnas krav: Persol Brown 75, de klassiska gulbruna glasögonglasen och Persolmatic med sin fotokromatiska effekt (en effekt som gör att glasen blir mörkare vid stark solinstrålning).
Hos de flesta modeller sätts glasögonglas av ädelt optiskt material av naturligt ursprung in, därigenom garanteras bästa möjliga skydd och utomordentlig visuell skärpa, för att kunna erbjuda det bästa skyddet mot skadlig solinstrålning.
De polariserade glasögonglasen hindrar reflekterande ljus från sand, gator och vatten att nå ögat, detta garanterar en skarp och stressfri sikt vid bergsbestigningar. Detta uppnås genom att lägga till ett mycket fint polariserande organiskt material mellan två högvärdiga, optiskt fullständigt neutrala kristallglas. Företaget går även att lita på när det kommer till reservdelar och framför allt reservglas och reservskalmar. Dessa produceras med samma noggrannhet som deras övriga produkter, för att kunna leva upp till den kvalitetsstandard som företaget arbetat upp under decennier.
De ultralätta 1,8-glasen produceras av särskilt fint glas. Till dessa krävdes en ny produktionsteknik för formning och härdning av glaset. Tanken bakom de smala glasen (reducerad tjocklek mellan 2,2 och 1,8 mm) var att skapa en ökad bärkomfort genom viktreducering.
Redan när PERSOL fortfarande var en nykomling i glasögonvärlden och bara producerade ett litet antal bågar erbjöd företaget till varje båge mer än fyra olika storlekar, bryggor med olika höjd och bredd såväl som skalmar i olika längder. Anledningen till detta var enkel: varje glasögonbåge ska vara anpassad till bäraren.
På jakt efter än större bärkomfort skapade företagets forskningsavdelning en kreation med hopfällbar acetatram. Med särskild noggrannhet kontrolleras än idag att glasögonens vikt är jämt fördelad över hela glasögonen. Detta sker med hjälp av speciella glasögonbryggor som även de är ett trade mark för företaget.
Det är inte alltid enkelt att hitta de passande glasögonen för urvalet av form och färg (?) är nästintill oändligt, vilket ofta leder till beslutsvånda. För att ge lite hjälp på traven genom glasögondjungeln kan du förenkla söket genom vår filterfunktion. På det sättet visas bara synhjälpmedel som motsvarar dina önskemål. Söker du efter ett par Persol solglasögon med spegelglas ställer du helt enkelt in filtret efter dina önskemål så kommer bara motsvarande modeller visas. Sedan kan du även ladda upp ett foto av dig och prova glasögonen i vår online-provning. Den digitala optikermästaren hjälper dig snabbt och enkelt att välja dina rätta Persol glasögon med styrka. Har du hittat en passande modell måste du nu bara välja standard- eller expressleverans samt välja betalmetod. Om du inte blir nöjd med glasögonen har du naturligtvis fri retur på varan. Detta gäller dock endast för bågar som inte har glas som är specialanpassade till dig. Om du fortfarande har frågor kan kanske vår "Master of Glasses" hjälpa dig vidare. Du är självklart även varm välkommen ner till våra butiker i Hamburg där du får hjälp av våra glasögonspecialister på plats.
Persol är alltid ett bra val för att se moderiktig ut och samtidigt göra ett riktigt modestatement. Vi har inga tidsbegränsade reor eller rabattkampanjer utan stoltserar med låga priset året om. Vårt motto ”SEE AND BE SEEN” är när allt kommer omkring inget skott från höften. För hos oss får varje kund enastående kvalitet till enastående pris.