Josephine Baker sade en gång: ”Med pengar kan man köpa sig många vänner, men sällan är någon värd priset.”
Visst ligger det mycket i visdomsorden från den amerikansk-franska dansaren, sångaren och skådespelaren, men Burberry visar att det finns undantag. För Burberry-solglasögonkvalitén är färgad av företagets gedigna erfarenheter från branschen och utmärker sig genom beständighet, klassisk design och funktionalitet. Dessa egenskaper gör solglasögonen till de optimala följeslagarna i alla lägen.
Burberry eyewear-kollektionerna, som är licenserade sedan 2006, hittar sin inspiration i märkets innovativa ”Ready-to-wear” och accessoar kollektioner. Därtill kommer faktumet att företaget återkommande inkluderar ikoniska element i hela produktlinjen för såväl kvinnor som män. Detta gör britten till ett av de mest framstående lyxmärkena i övre prisklassen vid sidan av Prada, Gucci och Tom Ford.
När Thomas Burberry som lärling till en tyghandlare år 1856 realiserade sin dröm om en egen firma, kunde nog den 21-årige grundaren inte i sin vildaste fantasi drömma om var på modehimlen hans kreationer skulle befinna sig 150 år senare. En av modeindustrins klarast skinande stjärnor är idag nämligen ett företag vid namn Burberry Group PLC som är etablerat på London Stock Exchange och FTSE 100 Index.
Fram till 1999 gjorde sig märket känt under namnet Burberrys genom att producera exklusiva kläder inom dam-, herr- och barnsegmentet. Det var en repertoar som sedermera utvidgades med lädervaror, skor, accessoarer, klockor, smycken, parfym och kosmetik. Och alltid efter devisen: So very British, like the five o´clock tea!
Ändå dröjde det ytterligare 20 år efter grundandet tills Burberry nådde sitt genombrott med den regnavvisande Burberry trenchcoaten, och därmed etablerade sig som ett välkänt namn på modekartan. Burberry-kapporna övertygade till och med den brittiska militären genom den noggranna bearbetningen och det lätta materialet i kombination med robustheten. Detta gjorde kappan till en del av officerarnas standardutrustning under första världskriget.
Länge tjänade britten sina pengar som outdoor outfitter, innan Burberry genomgick förvandlingen till lyxmärke. För vid sidan av den brittiska militären under världskriget, fick märkets textilier förtroendet från flertalet äventyrare, forskare och piloter. Bland annat tillhandahöll företaget en del av utrustningen vid den första antarktiska expeditionen till sydpolen. Dessa landvinningar och framgångar låg säkerligen till grund för utnämningen till kunglig hovleverantör av Queen Elizabeth II samt att det brittiska olympiateamet klädde sig i Burberry på 1960-talet.
Burberrys igenkänningsgrad låter sig dock inte härledas till bara ett par enskilda produkter, utan snarare till ett särskilt mönster som är oskiljaktigt förbundet med modemärket. Burberry-sjalar och Burberry-handväskor är visserligen klassiker som var för sig kastar långa skuggor, men solen som Burberry-universum kretsar kring är ändå det patenterade Burberry Check- mönstret.
På flera av Burberrys glasögonskalmarna dyker intilliggande färgytor upp i ett märkestypiskt färgspektrum. Dessa delas upp av lodräta ränder. På vissa modeller återfinns även linjer som korsar varandra, vilket fångar upp Burberrys signaturmönster.
”Äkta rikedom ligger inte i ägandet, utan i njutningen”, skrev en gång Ralph Waldo Emerson och än idag gäller det för många av kändisarna som tyr sig till Burberry. För enligt celebriteter som Jessica Alba, Jourdan Dunn, Naomi Campbell, Tyra Banks, Emily Blunt, Penelope Cruz och Eva Mendes kan en solig dag bara fulländas med ett par solglasögon från Burberry på näsan. Även manliga stjärnor har funnit charmen i Burberry. Bland annat Taylor Lautner, Michael Fassbender samt rapparna Stormzy och Dizzy Rascal hör till lyxmärkets fans.
Jay-Z droppade till och med märkets namn i en av sina sånger. Som en del av '03 Bonnie & Clyde' från 2002 sjöng rapp-ikonen texten ”The only time you wear Burberry to swim” i en serenad tillsammans med Beyoncé.
Idag kommer man helt enkelt inte ifrån att dra en parallell mellan Burberry och Kate Moss. Supermodellen och modemärket har sedan 1990 en innerlig och samtligt ökänd relation. På samma sätt är märket tätt sammankopplat med den kända designern Christopher Bailey, som från 2009 till 2018 arbetade som VD på Burberry och vars arbete för att ta företaget till dagens position knappast kan överskattas.
Tidlösa och mederna glasögonformer för barn, damer och herrar i kombination med ett stort mått kvalitet sätter takten för företaget. Stilfull elegans förenas med det traditionsrika modemärkets typiska emblem. Därtill övertygar en harmonisk färgmix i kombination med ett värde som är beständigt tack vare de höga anspråken på bearbetningskvalitet. Burberry-kunder kan lita på att det kända rutmönstret återkommer i traditionsmärkets verk, utan att de för den sakens skull blir för påtagliga.
Det omisskänneliga rutmönstret återkommer även ofta på solglasögon från Burberry. Framför allt skalmarna hos många av modellerna pryds av de olikfärgade ränderna. Stilsäkert och aldrig påträngande intrigerar företaget sitt signum i glasögonmodellerna. Förutom på skalmarna jobbar designerna även med mönstret på sidodetaljer, där det ibland är mer och ibland mindre iögonfallande.
Regnbågar och solsken kan vi tyvärr inte garantera. Något som vi kan garantera är dock att vi har den rätta modellen för alla ansiktstyper i vår shop. För att sökandet efter dina passande Burberry-solglasögon online ska gå snabbare och bekvämare hjälper dig sökfunktionen i vår webbshop, och den är dessutom busenkel att använda. Ställ helt enkelt in de sökparametrar du vill, efter form, färg, material eller diverse andra filterval. Om du fortfarande inte känner dig helt säker kan du vända dig till vår ”Master of Glasses” eller våra bloggare för att få ett par nyttiga tips som guidar dig i glasögonköpets ädla konst. Den som vill ha råd och hjälp på plats är varmt välkommen till någon av våra butiker i Hamburg.
Om du vill köpa Burberry-solglasögon online till ett lågt pris har du kommit till rätt ställe. I vår webbshop erbjuder vi de senaste Burberry-solglasögonmodellerna för män och kvinnor inklusive originalfodral från Burberry och putsduk samt GRATIS frakt och retur inom 30 dagar. Endast slipade produkter med styrka kan inte returneras. Andra individuella funktioner kan även beställas till såsom anti-reflex-behandling eller polarisationsfilter. Så vad väntar du på? Välj en av dina favoriter ur Burberrys solglasögonsortiment och följ Edel-Optics motto: SEE AND BE SEEN!