“Bär inte en Rolex på armen för att hålla tiden
bär Day-Date på armen bara för att glänsa”
“Kör inte en Lambo till Ku’damm eftersom den är snabb
Bär inte glasögon från Louis eftersom det är ljust”
Så rappar Fler, en selfmade miljonär i sin låt Timing. Den som har två kilo guld hängande runt halsen kan det här med statussymboler. Budskapet är solklart:
Den som betalar hundratals tusen euro (eller schweiziska franc) för en lyxklocka, tänker inte på funktionen. För armbandsur som man då och då kan plocka upp ur cornflakes-paket kan också visa hur mycket klockan är. Vissa urmakare skryter visserligen om hur exakta deras modeller är, men om ett armbandsur går fel på en sekund om 300 år eller om tre miljoner år, bör inte spela någon större roll vid själva köpet.
Om det var det viktigaste borde alla bära en Apple Watch eller andra digitala klockor. För de visar atomklockans tid. VD:n för den schweiziska lyxurmakarfirman IWC går till och med så långt att han påstår att ingen behöver en mekanisk klocka. Tickar han verkligen rätt? Det som först låter som “friendly fire” och dåligt för affärerna, är bara ett harmlöst konstaterande. För den som vill veta vad klockan är kan enkelt titta på mobilen, instrumentpanelen i bilen eller närmsta kyrkotorn.
Klockor behöver vi egentligen inte, men vi vill ha dem. Och varför är det så?
Det handlar om ett känslomässigt mervärde. I första hand om status, eftersom så gott som alla som vet hur mycket klockmärken som Rolex, Hublot eller Audemars Piguet är värda, vet att de som bär dessa lyxklockor har lyckats. Eller åtminstone antar vi det. Så det är ingen tillfällighet att marknaden med falska och begagnade klockor är så stor. Det är bara mänskligt att vilja höra till – även om man inte har råd.
Det är på samma sätt med glasögon och solglasögon. Om märkesnamnen Tom Ford, Gucci, Prada eller Versace är ingraverade i de förgyllda glasögonbågarna är det ett statement. (Om skriften bara vore enkel produktbeteckning, kunde den lika gärna sitta på insidan.) Samma sak gäller för solglasögon från Bvlgari, glasögon från Givenchy och andra accessoarer från Saint Laurent. Allt som bär dessa varumärken köps.
Vid sidan av Veblen-effekten (som förklarar vårt begär efter statusobjekt) finns även snobb-effekten. Den säger att konsumenter bara beaktar varor som har en viss exklusivitet och dessutom utgår ifrån att varan inte köps av den breda massan av konsumenter. Det senare uppnås genom en konstgjord brist, dvs. erbjudanden om begränsade upplagor eller produkter som tillverkas av sällsynta material. Och det är här det blir spännande på klockmarknaden:
Lyx är ingen raketforskning. Eller är det?
Formeln är enkel: Ju ovanligare materialet är, desto exklusivare är produkten. Därför är guld mer värt än plast. Men de går även att slå de vanliga, välkända ädelmetallerna. Och det med råmaterial som bokstavligt talat inte är från denna värld.
Till dessa hör bl.a. sten från Mars och meteoriter som t.ex. användes till urtavlan på Rolex Cosmograph Daytona. Urtillverkaren Romain Jerome från Geneve har fångat upp människans uråldriga fascination för månen. I armbandsuren som bär hans märke har han använt komponenter från Columbia-rymdraketen, som landade på månen, bitar från ISS-rymddräkter och måndamm. Den första modellen i den måninspirerade serien presenterades 2008 och är (naturligtvis) begränsad till 1969 stycken. Exklusiviteten har visserligen minskat något med ytterligare modellserier, men trots det har många varianter av denna unika klocka redan sålts slut. (Och det vid priser på 15 000 till 500 000 euro.)
Isberg förut!
Titanic-DNA Steampunk är utformad av det schweiziska märket Romain Jerome och är en del av DNA-kollektionen. Som namnet redan avslöjar, innehåller klockan delar av vraket efter Titanic. Vissa tycker kanske att det låter lite makabert, men det är svårslaget i fråga om exklusivitet. Medan stenar då och då faller ner på jorden (den största delen brinner upp när den når atmosfären), finns det bara ett exemplar av legendariska Titanic på havsbotten. Just nu bygger man visserligen på en efterföljare, men om denna också kommer att kollidera med ett isberg och sjunka, kan vi naturligtvis inte veta. Med ökande havstemperatur sjunker emellertid åtminstone sannolikheten. Och därmed ökar materialets raritetsvärde och lyxklockans exklusivitet.
Dessa klockor “utstrålar” exklusivitet
Klockor från märket Panerai innehåller radioaktiva ämnen för att urtavlan ska lysa i mörkret. När Guido Panerai år 1915 tog patent på lysämnet radiomir, fanns den praktiska nyttan med att kunna läsa av tiden i mörkret framförallt hos den italienska armén. Tydligen störde det inte Forze Armate Italiane att hälsofarligt radioaktivt radium användes för att tillverka klockorna. Åtminstone inte fram till år 1950. Därefter använde Panerai ett nytt lysämne vid namn luminor, som visserligen också innehöll en radioaktiv isotop men som är mindre skadligt. Idag används endast säker superluminova. Men klockarna utstrålar fortfarande exklusivitet.
“Ädel” hittar vi i ädelträ
Att trä kan vara ett mycket elegant material är ingen hemlighet. Den som äger möbler av äkta ek, valnöts- eller körsbärsträ vet vad jag pratar om. Vid tillverkning av klockor är trä ett relativt sällan använt material. Det beror på att trä visserligen är lätt att förändra/forma, men att det måste bearbetas intensivt för att kompensera för svagheterna i fråga om slittålighet och lång livslängd. Därför försöker sig bara urtillverkare som behärskar riktig hantverkskonst på sådana experiment.
Det schweiziska lyx-urmärket Parmigiani Fleurier hör definitivt hit och med Fleurier Tonda Woodstock lanserade de marknadens första klocka med en påkostad trä-intarsia på urtavlan. Denna genomtänkta dekorationsteknik innebär att trä-element läggs i och intill varandra på en jämn yta så att en ny jämn yta uppstår med olika färger och olika strukturer. Eftersom ytan är ytterst liten på en urtavla, är det ett mycket anspråksfullt och komplicerat arbete. Hos Parmigiani Fleurier Tonda Woodstock hittar man över 50 separata trä-element på urtavlan.
//www.instagram.com/p/49VgApAeXa/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=uo9akdjmzlt1&fbclid=IwAR0JebDVb6NshSoMvnuhaueXl8N1kOF1ydTVY05ys00VPyyai2q6SfrIeng
Från takt till tick tack
Urteknik och motorsport har alltid levt i symbios med varandra. Urtillverkare har haft till uppgift att tillverka tidmätare för tävlingslopp. Och som motdrag har de inspirerats av sportbilarnas dynamik och teknik. Detta samspel fick även bröderna Alexander och Dominik Kuhnle att år 2001 grunda företaget Scalfaro, som designar motorsportsinspirerade klockor som innehåller originaldelar från legendariska bilar som Ferrari 250 GTO, Mercedes 300SL Gullwing eller Porsche 917. Scalfaro samarbetar delvis även med välkända bildesigner som Hans Mezger, som utvecklade motorerna till Porsche Le Mans-bilen.
Dessa förbluffande exemplar från klockornas värld till trots, är den mest populära modeaccessoaren ändå solglasögonen, som också kan vara mycket eleganta. Som med klockor har vi här också en koppling till motorsporten. 1972 skapades företaget Porsche Design, även det inspirerat av racerbilarna från Porsche, som vid sidan av klassiska modeartiklar och väskor bl.a. även producerar klockor och glasögon. Även solglasögon från Porsche Design är mycket populära tack vare sin vackra form som är hämtad från sportbilikonens unika karaktär.
Om någon säger Carrera tänker de flesta troligtvis också på sportbilar från Stuttgart-Zuffenhausen. Men det här märket är en tillverkare av sportartiklar som började med produktion av sport- och skidglasögon. Idag är Carrera en av de viktigaste tillverkarna av solglasögon för både henne och honom. Märkets namn är hämtat från spanskan och betyder “lopp”, men har ingen egen koppling till Porsches välkända modell, utan hittade sin inspiration i det som på den tiden troligtvis var världens allra farligaste lopp. Sex dagar långa Carrera Panamericana firade öppnandet av Pan-American-Highways, vilket också förklarar den nära kopplingen till motorsporten.
När det handlar om material och glasögon har vi klassikerna solglasögon av metall och solglasögon av plast. Inom båda dessa materialtyper finns det också mer eleganta varianter. Till exempel solglasögon av titan, som är ett avsevärt stabilare och slitstarkare material än de metaller som vanligen används. Solglasögon av aluminium är extra lätta. Och om glasögonramen ska vara lätt och slitstark, då rekommenderar vi solglasögon av karbon (Ray-Ban Carbon Fibre). Denna kolfiberförstärkta plast är visserligen dyr, men mycket skön att bära. Dessutom är ju inte mottot “Den som spar han har”, utan “SEE AND BE SEEN”! 😉
Leave a Comment