”Jag har helt enkelt det där i mig, något som vill sluka och erövra. Kanske låter det självbelåtet, men jag har det i mig. Jag vill inte vara någon magnat. Jag vill helt enkelt erövra människor och deras själar.” Citatet från legenden och skandalboxaren Mike Tyson låter i relation till modemärket Tom Ford kanske aningen krigiskt, men på en något nedtonad nivå beskriver det modemärkets kärna och dess kreationer överraskande precist.
Historien om Tom Ford International är tätt förbunden med märkets grundare och namngivare. Ford hör vid sidan av Louis Vuitton, Giorgio Armani och Calvin Klein till de mest kända designerna som finns inom den ständigt föränderliga modevärlden. Den idag 55-åriga grundaren startade sin framgångsrika karriär i New York där han studerade konsthistoria vid New York University, varefter han bytte till Parsons School of Design med inriktning mot arkitektur.
1990 kom så hans första stora karriärskliv. Ford som är född i Austin, Texas, och uppvuxen i Santa Fe, New Mexico, flyttade till Milano för att jobba som designer för dammode hos Gucci. Inom kort hjälpte han det då vacklande modemärket att uppnå sin nya glans. Hans kometlika uppgång inom det italienska företaget fortsatte utan motstånd så att han redan fyra år senare blev utnämnd till kreativt ansvarig för alla produktionslinjer, vilka sträckte sig från kläder till parfymer. Dessutom stod även butiksdesign och företagsimage såväl som reklamkampanjer under hans vakande öga.
Under de tio åren som Ford arbetade som kreativ direktör hos Gucci och var aktiv i Gucci-gruppen ökade omsättningen från 230 miljoner dollar år 1994 till nästan 3 miljarder dollar år 2003, vilket gjorde Gucci till ett av de största och mest lönsamma lyxmärkena i världen. Allt som allt hade Gucci-gruppen ett värde av 10 miljarder dollar när Ford tog sitt avsked.
Än idag råder det ingen tvivel om vilket inflytande Ford hade, inte bara på Gucci, utan på hela modemarknaden. Desto mer överraskande var då nyheten att Ford kom på kant med företaget år 2004 för att kort därefter till och med lämna det. Efter ett slags sabbatsår grundade designern med stöd av Gucci-gruppens tidigare president och styrelseordförande Domenico De Sole i april 2005 sitt eget märke Tom Ford International, LCC i New York.
Samma år lät firman offentliggöra att de skulle inleda ett samarbete med Marcolin Group för att i framtiden kunna ta sig an produktion och distribution av glasögon och solglasögon. Dessutom bildades en allians med Estée Lauder för att kunna kicka igång Tom Ford Beauty Brand. Såväl Tom Ford Eyewear som Beauty-kollektionen blev jättesuccéer och hör internationellt till de tre mest köpta märkena inom respektive återförsäljare.
Det dröjde ytterligare två år tills Ford öppnade sin första flaggskeppsbutik. Platsen, 845 Madison Avenue, var naturligtvis lika noga utvald som öppningsdagen, eftersom denna sammanföll med releasen av de första herrmode- och accessoar-kollektionerna. Sammanlagt har företaget idag 98 fristående butiker eller shop-in-shop-system i metropoler som Milano, Dubai, Shanghai eller New Delhi.
Multitalangen Ford låter sig dock inte så enkelt placeras i bara ett fack. Redan 2005 skapade han med Fade to Black sin egen produktionsfirma och den första filmen A Single Man, som designern skrev som medförfattare samt producerade och iscensatte, gav huvudpersonen Collin Firth en Oskarsnominering. 2016 utkom regissören och modeguruns andra verk Nocturnal Animals. I huvudrollerna spelade hollywoodstjärnorna Amy Adams och Jake Gyllenhaal.
I sin skinande karriär har amerikanaren kammat hem otaliga awards, bland annat utnämningar av prestigefyllda Council of Fashion Designers of America, Årets Designer för Herrkläder (2008), GQ Årets Designer och Rysslands GQ Man of the Decade.
Men dessa priser är ju bara smyckande bonusar vid sidan av hans arbete. För Tom Ford kan med rätta säga att han besitter ”Midas Touch”, eftersom allt han rör vid uppenbarligen blir till guld. Hans ojämförbara skapelser hör till de mest omtyckta och kända glasögondesignerna i världen. Märket står för individualitet och innovation tillsammans med exklusivitet och modernaste design. Vid skapandet av sina modeller jobbar Ford med varma naturliga färgtoner, övervägande klassiska former och olika material som sträcker sig från plast till läder. För riktig glans står guldfärgade insättningar i gångjärnen, vilket ger både ett glamoröst och lyxigt intryck i kombination med ett uns av coolhet.
Det var en coolhet som varken hollywoodstjärnor eller andra kändisar kunde motstå. Janet Jackson och Britney Spears bär dem, Paris Hilton och Kourtney Kardashian älskar dem nästan lika mycket som sina hundar och hos Eva Longoria och Jennifer Aniston hör de egentligen redan till inventariet.
Det mest kända framträdandet på vita duken hade märket i Bond-rullen Quantum Trost och SPECTRE med Daniel Craig i huvudrollen och Tom Ford på näsan.
Medan den brittiska skådespelaren inte behöver fundera över saken, bör du dock alltid kolla upp ett par detaljer vid ditt köp av glasögon så att du inte råkar få hem en förfalskning.
Först och främst kan du kolla på gravyren. Skriften ”Tom Ford” har graverats in på utsidan av glasögonlinsen, om du känner med fingernageln över märket i vänstra övre hörnet kan du känna graveringen. Skulle texten vara otydlig eller oskarp kan det vara en förfalskning du håller i handen. Detsamma gäller om det nio-siffriga serienumret LPxxxxxxx, genom vilket varje par Tom Ford-solglasögon kan identifieras, inte är ingraverat eller etsat på skalmens insida. Litet tips: förväxla inte serienumret med modellnumret eller färgkoden som bara tryckts dit med färg. Ytterligare ett kännetecken för ett par Tom Ford-original är metallinlägget i minst en av de båda glasögonskalmarna. Metallplattan med texten ”Tom Ford” är djupt inbäddad i plasten, medan en förfalskning bara har detta säkerhetskännetecken tryckt eller fastklistrat om det inte saknas helt. Därtill ska ett Tom Form-solglasögonpaket alltid komma med Tom Ford retail box och Tom Ford-solglasögonetui, äkthetscertifikat i form av ett kort, ett informationshäfte och en glasögonputsduk.
Jennifer Aniston inspirerade väl till Tom Ford-damsolglasögonen, Tom Ford Jennifer Soft Square och FT0008. Särskilt iögonfallande på storsäljaren är den eleganta helramen med omtyckta cut-outs, de lätt böjda skalmarna och de ovala glasen. Iögonfallande men inte påträngande heter credot som beskriver solglasögonen perfekt. Samtidigt skyddar de dina ögon med polariserande glas mot skadliga UV-strålar.
Vid sidan av Jennifer-modellen står framför allt i brun färg modellen Tom Ford Whitney (FT0009) högt i kurs hos soldyrkare. Den eleganta helbågen, som har en påfallande likhet med det matematiska tecknet för oändlighet, bäddar för vardagslyx. Det är en helgjuten modeaccessoar i form av damglasögon, som inte tränger sig in i uppmärksamhetens centrum som Whitney Houstons röst, istället ger den varje outfit en säregen prägel utan att ta över.
Herrsolglasögonen Tom Ford Marko imponerar genom sin retrostil och charmar alla som är svaga för 80-talsserier som Magnum, TJ Hooker eller Chips. De droppformade glasen och den smala ramen bidrar även de till att svaret på frågan coolhet bara kan vara FT0144.
När vi säger Tom Ford Miranda FT0130 snackar vi inte om ett programmeringsspråk eller Uranus-månen, utan om solglasögonen för kvinnan. Cross-over-bryggan i guld eller annan färg gör bågen till ett riktigt unikat. Perfektion uppnår denna utomordentliga modell genom cut-away-glas, som såväl inne som ute lämnar spelrum mellan glas och ram vilket ger bågen en alldeles särskild flair.
Tom Ford International går in för jämställdhet. Även om unisexmodellen bär namnet Tom Ford Charles (FT0035), passar den såväl män som kvinnor. Med pilotglasögon i diskret helbåge har designern inte uppfunnit hjulet på nytt, däremot har märket än en gång visat prov på hur de med enastående hantverkarkonst inte bara kan blåsa liv i en klassiker utan även få den att stå ut bland alla andra glasögon på marknaden.
Behöver du den rätta accessoaren för röda mattan eller helt enkelt bara något med det där lilla extra? I damvärlden är då Tom Ford Rachel (FT0533) precis den rätta modellen. Fjärilsformen består av lätt plastmaterial och har precis de rätta kurvorna för att upphöja de egna. Tack vare cut-away-optiken tar samtidigt inte XXL-storleken över som hos Amber Rose, även om detta självklart är subjektivt.
Modellen Tom Ford Hugh ska vara ett diskret understatement, men dessa herrglasögon i trapetsform sticker definitivt ut från mängden, precis som Hugh Grant och Julia Roberts i Notting Hill. Det kan bero på den underbara designen, premiummaterialet, den otroliga passformen eller det fantastiska samspelet mellan alla dessa komponenter.
Tom Ford FT0108 är framför allt ett måste för alla James Bond-fans. Gentlemannaspionen bär glasögonen i Quantum of Solace och lägger ribban när det kommer till stil, vilket inte minst beror på den delikata bearbetningen av materialen. Den lätta metallramen och de droppformade glasen i pilotstil lyfter bågarna till kultstatus.
Tom Ford Campbell eller FT0198 är inte ett resultat av sörjan från den berömda amerikanska bokstavssoppan, utan hör med den breda helramen till en av designerns mest iögonfallande bågar. Självfallet har solglasögonens ram den coolhet, lyx och glamour som när allt kommer omkring är signumet för Tom Fords solglasögon.
Solglasögonmodellen Tom Ford Abbey (FT0327) i fjärilsdesign är till och med bland Tom Fords kreationer något alldeles särskilt. De flexibla gångjärnen garanterar en perfekt bärkomfort medan ramens utformning står för uppseende på samma sätt som premiärsäsongen av Downtown Abbey.
Tom Ford Henry FT0248 hade sitt framträdande i Daniel Craigs Bond-film: SPECTRE. Och ställer med rätta frågan om man inte kan köpa stil trots allt? För dessa glasögon med vintage-clubmaster-look och browlineformad ram står för klockren modemedvetenhet.
Modellen Tom Ford Nikita (FT0173) och Tom Ford Nika (FT0523) ska inte förväxlas med den franska klassikern från Luc Besson, även om dessa cat-eye-solglasögon definitivt garanterar att varje bärare utan undantag sticker ut från mängden. Den kurvformade bågen andas den lyx som Tom Ford symboliserar.
Med så många valmöjligheter är det inte helt lätt att hitta nålen i höstacken. Vid sidan om klassikern Tom Ford-solglasögon i svart finns det ramar i alla möjliga olika färger. För alla smaker finns det garanterat något. Hur vore det till exempel med ett par Tom Ford Anoushka i havanna-look eller Tom Ford Henry i brunt? Om du redan vet vilka attribut dina glasögon ska ha kan du ange detta i filtret. Då får du dina önskemål representerade i form av olika glasögonförslag på vår hemsida. Om du ännu är osäker på vad du vill ha kan du här bilda dig en uppfattning om de olika möjligheterna som finns, eller så kan du ladda upp en porträttbild av dig och prova glasögonen virtuellt. Tom Ford- solglasögon Dimitry för herrar eller Penelope för damer kan du till exempel sätta på näsan direkt online. Vid valet av passande glas hjälper dig gärna vår digitala optiker. För andra tips och tricks kan du konsultera vår ”Master of Glasses”.
Har du fortfarande frågor angående Tom Ford glasögon eller din beställning kan du gärna kontakta vår kundservice på ett lokalt telefonnummer. Om du hellre vill ha personlig rådgivning är du mer än välkommen ner till våra butiker i Hamburg – även här är vi behjälpliga med råd. När du har bestämt dig för dina solglasögon kan du välja mellan standard- eller expressleverans. Om solglasögonen inte faller dig i smaken kan du skicka tillbaka produkten med fri retur. Individuellt slipade glas med styrka kan dock inte återbetalas.
Vi är specialisterna för dina glasögon. Vårt motto ”SEE AND BE SEEN” speglar vårt intresse för mode och vår modemedvetenhet. Letar du efter ett par Tom Ford-solglasögon till bästa möjliga pris i klass med de som du kan hitta på en Tom Ford-outlet? Prisvärda solglasögonbågar är hos oss ingen endagsföreteelse, utan vi har oslagbara priser så att du kan köpa billiga Tom Ford-solglasögon online när som helst, och det är en grundsten i vårt koncept. Sju dagar i veckan, oavsett var eller när, garanterar vi att våra prisförslag ger intrycket av en ständig rea.